Nieuw STAP-budget voor scholing en ontwikkeling

Vanaf 1 maart kan je een STAP-budget van maximaal € 1.000 per jaar aanvragen voor (bij)scholing en ontwikkeling. Je kan deze subsidie gebruiken voor het volgen van een zelf gekozen training, cursus of opleiding. De subsidie heet STAP, dit staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie.

Meer dan € 200 miljoen beschikbaar

De overheid heeft € 218 miljoen gereserveerd voor het STAP-budget. Het bedrag zal door het UWV direct worden overgemaakt naar het gekozen opleidingsinstituut. De aanvraag kan alleen worden gedaan voor erkende opleidingen. Je kan hier nagaan of de door jou gekozen opleiding, cursus of training erkend wordt.

STAP-budget aanvragen

Interesse gewekt? Hier kan je checken of je in aanmerking komt. Kom je in aanmerking? Vanaf 1 maart, om 10.00 uur, kan je via stapuwv het STAP-budget aanvragen, dit kan maar één keer per jaar.

Versoepelingen in zicht, maar uitstroom evenementenmensen

Het zal je niet ontgaan zijn, versoepelingen voor de sector lijken aanstaande. Maar is er binnen de sector nog genoeg gekwalificeerd personeel te vinden?

In de afgelopen twee jaar is er een grote leegloop geweest binnen de sector, er zijn veel flexwerkers en freelancers die tussen wal en schip zijn beland (doordat ze geen aanspraak konden maken op financiële steun of ontslagen zijn) en hierdoor genoodzaakt waren buiten de sector werk te vinden. Zo is er een enorm tekort ontstaan aan expertise en handjes. Dit merken we ook in onze directe omgeving, dat veel freelancers de sector helaas hebben verlaten.

We spraken Romke de Jong van D66, zelf geen vreemde binnen de evenementensector en heeft hierdoor veel feeling met de sector en de problematiek. Hij onderstreepte het belang van de sector en begrijpt het sentiment, hoe moedeloos mensen zijn. Dat er hierdoor veel personeel is uitgestroomd en hij beaamde dat de steunpakketten niet toereikend zijn (zijn eigen woorden).

Maar er gloort hoop aan de horizon, als we de uitgelekte berichten mogen geloven. Op 15 februari is er een nieuwe persconferentie waarbij er verdere versoepelingen verwacht worden, we duimen voor de evenementenmensen en de sector!

ESNS 2022 – Programma vrijdag 21 januari

We geven je graag tips om het beste (online) programma van ESNS mee te pikken! Elke dag delen we vijf programmatips die relevant zijn voor freelance evenementenmensen, en als bonus nog één muziektip.

1)    The Comeback of Festivals and Events: How to Manage Safely the Expectations of a High Intensity Experience?

Wie? -> Markus Wiersch (Karlsruhe Marketing und Event), Morten Therkildsen (Roskilde Festival / RF Experience), Andreas Mestka (Gadget abc Entertainment Group AG), Gerard Van Duykeren (TSC Crowd Management).

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 6 | 10:30 – 11:30

Na een lange COVID-pauze, brengt de heropstart van evenementen een aantal veiligheids- en beveiligingsuitdagingen met zich mee. Hoe zorgen we voor onze toeschouwers? Hoe beheers je een “gekke menigte”? Hoe om te gaan met mensen die niet luisteren? Als het écht mis zou gaan, hebben we dan het vermogen om met massa’s dronken mensen te dealen of ruzies te voorkomen?

2)   MEWEM Europa – A Mentoring Programme for Women Entrepreneurs in the Music Industry

Wie? -> Carina Sava (Watermelon Agency), Evelyn Sieber (Reeperbahn Festival), Rainer Praschak (Mica – Music Austria), Julien Fournier (Wallonie-Bruxelles Musiques)

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 4 | 12:00 – 13:00

MEWEM Europa is een door Creative Europe gefinancierd project om mentorprogramma’s voor vrouwen in de muziekindustrie op Europese schaal te implementeren en te beheren. Het doel van het project is dat in de toekomst meer vrouwen de muziekindustrie zullen vormgeven in leidinggevende posities en als oprichters.

3)   Anderhalf Jaar Ellende – Lobby en Lessons Learned

Wie? -> Ruben Brouwer (Mojo Concerts), Henk Schuit (Cts Eventim Nederland Bv)

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 1 | 12:00 – 13:00

In een achtbaan van emoties: alle ups en downs, met wat wel en niet lukte. De vertegenwoordigers van de brancheorganisaties VVEM en VNPF en de grote samenwerkingsclub Alliantie van Evenementenbouwers met de achtergrondverhalen en de verwachtingen naar 2022.

4)   Music, Minds, Management PART 1/2 (I Wish Someone Had Told Me Earlier)
Tips and Advice: Wellness Mental and Physical

Wie? -> Carmel Bennet (Musichelps), Terresa Patterson (MMF NZ)

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 3 | 13:30 – 14:30

Al meer dan 30 jaar werkt Carmel in de Nieuw-Zeelandse muziekindustrie. Carmel begon bij Epic Records en vond al snel een passie voor livemuziek, waar ze rollen op zich nam van accreditatie, boekingen, logistiek en boekhouding. Ze stapte zelfs in en deed monitoren wanneer een techneut vast kwam te zitten tijdens het transport (ok, ze was niet briljant, maar de band kreeg meestal wat ze nodig hadden). In het afgelopen jaar heeft Carmel samengewerkt met MusicHelps, waarbij ze alle Aotearoa Music Workers heeft geholpen om toegang te krijgen tot welzijnsadvies via een 24/7 counselingservice.

5)   The Live Event Supply Chain – Now What Do We Do?!? Well, Don’t Panic for a Start…

Wie? -> Martina Pogacic (Show Production Ltd.), Willem Westermann (VVEM), Okan Tombulca (EPS), Maarten Arkenbout (Pieter Smit).

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 1 | 15:00 – 16:00

Nu we 2022 ingaan, is een van de grootste uitdagingen die we hebben bij de productie van onze sector voor live-evenementen de aanhoudende crisis in de supply chain, verergerd door de impact van Covid19 en, in Europa, Brexit. Wat te doen om de impact te verminderen als shows en evenementen weer volop terugkeren?

FESTIVAL TIP: JOE & THE SHITBOYS

Wie? -> Joe & The Shitboys – Faroe Islands (PUNK)

Waar & Wanneer? -> ESNS 02 | 21:45 – 21:55 | EUROSONIC

“Joe & the Shitboys zijn vier biseksuele vegan-punks van de Faeröer eilanden. Hun doel is om ‘shitty’ gedrag aan te kaarten, zoals ‘de rockscene in hun conservatieve thuisland die overloopt van ruggengraatloze homofoben en vrouwenhaters’. Ze wonnen veel fans dankzij ESNS en Left of the Dial online en komen nu terug voor het echte werk. Verwacht tweede album ‘The Reson For Hardcore Vibes (Again)’ in november en woest grappige shows die volledig draaien om hoe shit jij bent!”

(Joe & The Shitboys)

ESNS 2022 – Programma donderdag 20 januari

We geven je graag tips om het beste (online) programma van ESNS mee te pikken! Elke dag delen we vijf programmatips die relevant zijn voor freelance evenementenmensen, en als bonus nog één muziektip.

  1. How to Build a Family Friendly Music Industry (klik voor eventinfo)

Wie? -> Malle Kaas (Women in live music), Mia Ternström (Keychange / Musikcentrum Öst), Steffi von Kannemann (Better Things), Pepijn Lanen (Faberyayo, Burning Fik)

Waar & Wanneer? ->  Conference Channel 5 | 10:00 – 11:00

Artiest, muzikant, songwriter of als professional werkzaam in de (live)muziekindustrie en tegelijkertijd een verantwoordelijke ouder voor je kinderen? Hoe passen late werkuren, touren, netwerken en creatieve periodes in een leven van ouderlijke verantwoordelijkheid?

2. Fondsen & Financiers Fun Fair (klik voor eventinfo)

Wie? -> Claus Verbrugge (Cultuur+Ondernemen), Karin Klooster (Prins Bernhard Cultuurfonds), Floris vermeulen (Fonds Podiumkunsten).

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 1 | 11:30 – 12:30

Goed muzikaal idee, maar geen middelen om het uit te voeren. Waar kun je dan terecht? Fondsen en financiers zitten op jouw plannen te wachten. Om wegwijs te worden in de wereld van advies, regelingen en aanvragen zetten we alles eens praktisch op een rij.

 3. Music streaming: time to push the reset button? (klik voor eventinfo)

Wie? -> Anne de Jong (NVPI), Bernard Kobes (Buma/Stemra), Kevin Brennan (MP Member of the UK Parliament), Paulina Golba (IMPF), Anna Lidell (Autor – danish composers and songwriters)

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 4 | 11:30 – 12:30

In juli 2021 riep de commissie Digital, Culture, Media and Sports (DCMS) van het Britse parlement op tot “een volledige reset van muziekstreaming om artiesten en makers eerlijk te belonen”. Hoe verdeel je de inkomsten vanuit streaming op een eerlijke en duurzame manier?

 4. The Next Festival: 4 Innovations to Lead The Change! (klik voor eventinfo)

Wie? -> Arjan Gundlach (CareLyn Company), Linda klunder (Kumasi Drinks), Marije Boonstra & Arabka Dijkstra (NHL Stenden hogeschool), Herman Kuis (MUTE), Michel Vrijland (BambooXL), Madelon de Vries (Founded in Groningen).

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 2 | 14:30 – 15:30

Er kunnen mooie dingen gebeuren wanneer creativiteit en een mind set om impact te maken wordt geplaatst in onze festival omgevingen. Verandering gaat niet van de ene op de andere dag, daarom heeft Innofest nieuwe oplossingen gevalideerd die de verandering naar een duurzamere manier van organiseren van je festivals zullen leiden.

5. Build Back Better: The Future of a Stage – Telling a Story About Sustainability and Interaction (klik voor eventinfo)

Wie? -> Laurent Marceau (EBU), Rob van Wegen (Double 2), Max Aerts (DENS), Brenda Dobrovicsova (Rock for People), Floor van Schie (Eindhoven University of Technology)

Waar & Wanneer? -> Conference Channel 1 | 16:00 – 17:00

Een podium dat volledig wordt aangedreven door wind, zon, licht en waterstof, waardoor het helemaal zelfvoorzienend is. Dat is de “GEM-Stage”. Er is met een nieuwe blik gekeken naar de rol van podia op festivals. Het kan meer zijn dan alleen een platform. In het geval van de GEM-Stage, ontwikkeld vanuit de eerder gepresenteerde GEM-Tower, kan het festivals helpen hun verhaal over duurzaamheid aan de bezoekers te vertellen en bewustwording te creëren.

(GEM-Stage)

FESTIVAL TIP: FRIEDBERG

Wie? -> Friedberg – Austria (ROCK)

Waar & Wanneer? ->  ESNS 02 | 22:10 – 22:25 | EUROSONIC

“Friedberg is het geesteskind van de geboren Oostenrijkse, in Londen wonende Anna Friedberg. De vierkoppige, all female band is een tour-de-force van ruige rockenergie gecombineerd met onvergetelijke popmelodieën en buitenaardse vocalen. Anna perfectioneerde haar songsmederij door jaren van schrijven onder verschillende namen, culminerend in Friedberg. Single ‘Go Wild’ kreeg een enorme boost door de selectie voor de FIFA 2020 soundtrack. Haar 2021 EP ‘Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah’ is het perfecte toonbeeld van haar songwritingtalent.”

(Friedberg)

ESNS 2022 – Programma woensdag 19 januari

We geven je graag tips om het beste (online) programma van ESNS mee te pikken! Elke dag delen we vijf programmatips die relevant zijn voor freelance evenementenmensen, en als bonus nog één muziektip.


Geen ESNS zonder de enige echte EIERBAL! En natuurlijk het liefste die uit de muur op de hoek van de Grote Markt in Groningen. Helaas kun je die dit jaar wederom niet scoren, maar wellicht wel zelf maken. De – met een Michelinster bekroonde chef – Steven Klein Nijenhuis van Herberg Onder De Linden, laat je zien hoe je het maakt. Check op YouTube.

  1.  Diversity in the Backstage (klik voor eventinfo)

Wie? -> Malle Kaas (Women In Live Music), Kobi Ampoma (JNL Recruitment), Sakina Saouti (Code Diversiteit & Inclusie) | Freyja Lawson (Well Hung PA).
Waar & Wanneer? -> Conference Channel 5 | 10:00 – 11:00
De backstage van de live muziek industrie blijft voornamelijk het domein van witte mannen waardoor het soms een niet-gastvrije omgeving is voor anderen. Hoe maken we de backstage area diverser en inclusiever?

  1.  How to: a Safer Festival Experience (klik voor eventinfo)

Wie? -> Sarah Bergmann (Act Aware), Mikko Niemelä (Ruisrock)
Waar & Wanneer? -> Conference Channel 5 | 11:30 – 12:30

Welke rol spelen seksisme en geseksualiseerd geweld in individuele festival ervaringen? Act Aware, een initiatief ter bevordering van de bewustwording bij evenementen, deed een onderzoek naar het onderwerp en stelde deze vraag aan duizenden festivalbezoekers. In deze sessie willen worden de resultaten van dit grootschalige onderzoek besproken.

  1.  Mental Health Help Desk (klik voor eventinfo)

Wie? -> ANNE LÖHR (Mental Health in Music)
Waar & Wanneer? -> Mental Health Desk | 11:30 – 17:00
Hoe om te gaan met de (post)stress van de crisis? Hoe kan je jouw teams het beste motiveren? Hoe ga je het beste om met angst- en paniekaanvallen rond het “begin” van de normale gang van zaken, concerten en toeren? Hoe kunnen we structuren creëren binnen de industrie om ons te helpen onze grenzen niet te overschrijden en op te branden zoals we deden vóór de pandemie? Veel vragen, waar individueel antwoord op wordt gegeven! Let op: De sessies moeten van tevoren worden gereserveerd – stuur vóór maandag 17 januari een e-mail naar freelance coach Anne Löhr (info@anneloehr.de) met betrekking tot ” ESNS mentale helpdesk”. Zodra de sessie is bevestigd, krijg je de kans om jouw vragen en onderwerpen vooraf via e-mail met Anne te communiceren.

  1.  The Older Person’s Guide to Getting into Production (klik voor eventinfo)

Wie? -> Lina Urginovska (BANANA&SALT LTD), Okan Tombulca (eps), Antoinette Wijffels (Improve – Boardmember VPT).
Waar & Wanneer? -> Conference Channel 1 | 13:00 – 14:00

Dit onderdeel gaat specifiek over productie . Waar komen de nieuwe mensen vandaan, waar kunnen ze leren buiten het formele onderwijs en hoe leren de oude en de potentiële nieuwe mensen van elkaar?

  1.  Arbeidsmarkt en Werkgelegenheid in de Evenementensector (klik voor eventinfo)

Wie? -> Willem Westermann (VVEM), Gijs Bernard (KEES), Lotje Horvers (Backstage Pass)
Waar & Wanneer? -> Conference Channel 1 | 14:30 – 15:30

De arbeidsmarkt in de evenementensector, een mega probleem of prima op te lossen? Met een goed gevuld evenementenjaar voor de boeg lijkt juist personeel, met alle onduidelijkheden, een drama te worden. Wat moeten we verwachten, hoe pakken we het aan met bijvoorbeeld stages, opleidingen, werving? Waar vinden we de medewerkers van onze toekomst?

FESTIVALTIP: WET LEG

Wie? -> Wet Leg – Great Britain (INDIE ROCK)
Waar & Wanneer? ->  ESNS 01 | 21:30 – 21:40

“In een nacht vol vage scènes op het eigen Isle of Wight, vonden Rhian Teasdale en Hester Chambers zichzelf terug bovenin een reuzenrad. Ze besloten een band te starten. Die band heet Wet Leg. Gewapend met gitaren, een hang naar Franse disco, een levendige fantasie en een gedeelde liefde voor The Ronettes, Jane Birkin, Ty Segall en Björk, gingen ze aan de slag met eigen opnames. Eerste singles ‘Chaise Longue’ en ‘Wet Dream’ zijn nu uit via Domino.

Roep om aanvullend vangnet voor freelancers

Door de aangescherpte coronamaatregelen heeft de overheid een nieuw steunpakket samengesteld. Toch lijkt het erop dat met name flexwerkers en freelancers tussen wal en schip zullen gaan vallen. Al eerder gaf het kabinet aan dat het niet mogelijk is om maatwerk te leveren aan individuen: dit zou te veel tijd kosten en onbegonnen werk zijn. Door het sturen van een brandbrief aan de Tweede Kamer, die de noodhulp vandaag bespreekt, is de hoop dat het kabinet hun besluit aanpast. 

In het nieuwe steunpakket wordt 68 miljoen euro vrijgemaakt voor de culturele sector. Maar de Creatieve Coalitie, waar 45 vakorganisaties en bonden in zijn verenigd, vreest dat ook dit pakket de mensen die het het hardst nodig hebben, niet goed bereikt. Voor hen wordt het komende winter enorm lastig om hun inkomen op hetzelfde niveau te houden als dat van 2019. Een groot deel van de weggevallen werkzaamheden van freelancers wordt namelijk niet gedekt door regelingen als het Garantiefonds, de NOW of de TVL (voor vaste lasten). 

Er wordt daarom hard gepleit voor een solide vangnet voor de medewerkers onderaan de evenementenketen. Hier zou deze groep op terug moeten kunnen vallen, als de schade die zij lijden niet door hun opdrachtgevers of door andere regelingen gecompenseerd wordt. De steunregelingen moeten bovendien toegankelijker worden, en verder uitgebreid om ervoor te zorgen dat de gehele sector de komende winter boven water blijft. Wij duimen!

Zo ga je met evenementenmensen om in tijden van een pandemie

We ontkomen er helaas wederom niet aan: de een na de andere annulering stroomt binnen. Onder het mom van ‘de spoedwet’ en ‘crisistijd’ komen opdrachtgevers met veel flexibiliteit weg. Maar is dat wel zo? Hoe kom je voor jezelf op als freelancer?

Dat freelancers niet overal even goed beschermd worden, weten we. De hulplijnen zijn grotendeels opgedroogd, de overheid jojoot vrolijk verder en opdrachtgevers kunnen laks omgaan met het uitbetalen van geannuleerde opdrachten. En soms word je zelfs nodeloos aan het lijntje gehouden. In deze barre tijden kunnen we allemaal wel een steuntje in de rug gebruiken, dus lees vooral door! (en psst, ons een berichtje sturen mag altijd.)

Bijvoorbeeld: waar heb je recht op? Je hebt bij annulering door aangescherpte maatregelen niet zomaar recht op een (deel)vergoeding, tenzij je hier vooraf afspraken over hebt gemaakt. Dit kun je vastleggen in algemene voorwaarden. Nu, maar ook met het oog op de onbestendige toekomst, is het raadzaam om algemene voorwaarden op te (laten) maken. Online zijn genoeg voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld hier en hier.

Ook verstandig: zorgen dat je een zakelijke rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten. Mocht het toch (ooit) tot een conflict komen, dan heb je recht op juridische bijstand. Als je een goede polis hebt, dan is het soms mogelijk om via je verzekeraar je algemene voorwaarden te laten opstellen en/of te laten controleren. Check dat dus even!

Er zijn geen specifieke wetten of regels die gelden als je geen algemene voorwaarden hebt overlegd en getekend. Als het tot een rechtszaak zou komen, dan kijkt de rechter (met name bij de beoordeling van de eerlijkheid van contracten – die we niet zo vaak sluiten als freelancer) naar de “gelijke verdeling van de schade (en opbrengsten, zoals overheidssteun waar die van invloed zijn op de geleden schade)”, aldus de checklist Fair Practice Corona van de Kunstenbond.

Mocht het dus komen tot een rechtszaak, dan is het handig om vooraf uit te zoeken of jouw opdrachtgever staatssteun ontvangt. Hierover vind je meer informatie via bovenstaande link. Verder zegt de checklist (terecht!) dat de corona-risico’s niet langer onvoorzien zijn, en dus is een clausule voor kosteloos annuleren in een overeenkomst, niet meer realistisch. Let daar dus op als je een overeenkomst krijgt om te tekenen, dat die er niet instaat.

En dan nog voor opdrachtgevers, festivalbazen en labelbonzen: realiseer je dat elke freelancer die we nu rijk zijn als sector, inmiddels onmisbaar is geworden. De kleine geste om een dagprijs of een deel van een (geannuleerde) projectprijs tóch te vergoeden, kan de komende jaren écht het verschil gaan maken in hoeveel “handjes” er dan nog rondlopen op de vloer. Stuur gewaardeerde freelancers dit jaar eens een kerstkaart! Etcetera, etcetera.

In 2020 werd de Fair Practice Code in het leven geroepen, de gedragscode voor werken en ondernemen in de kunst-, cultuur- en creatieve industrie. Hier staan nuttige dingen in over toekomstbestendig werken. Wij zijn fan! Je vindt hier meer informatie over de code.

Nieuwe voorwaarden TVL bekend

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) maakte vandaag nieuwe voorwaarden voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) bekend. Het demissionaire kabinet besloot eerder om ondernemers ook in het 4e kwartaal van 2021 tegemoet te komen in verband met de aanhoudende maatregelen.

Naar verwachting opent de TVL in december. Hiermee vervalt de regeling Vaste Lasten voor onder andere Nachtsluiting (VLN). De regeling is in het leven geroepen voor ondernemers die in Q4 2021 meer dan 30% omzetverlies lijden ten opzichte van Q1 2020 of Q4 2019. Zo zien de voorwaarden eruit:

  1. De TVL-subsidie wordt berekend op basis van omzetverlies, het percentage vaste lasten van de sector en een vast subsidiepercentage van 85%.
  2. Het subsidiebedrag bestaat uit minimaal € 1.500 euro en maximaal € 250.000 euro.
  3. Je kiest zelf de referentieperiode (Q1 2020 of Q4 2019).
  4. De onderneming stond op 30 juni 2020 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast heeft de onderneming minimaal één vestiging met eigen voordeur in Nederland.
  5. De onderneming ontving tussen maart 2020 en 31 december 2021 niet meer dan € 1,8 miljoen aan overheidssteun voor vaste lasten. Bereikt de onderneming bijna de grens? Dan ontvang je het bedrag tot € 1,8 miljoen.

Wil je door de RVO op de hoogte gehouden worden over de subsidie? Meld je dan hier aan. Een overzicht van geldende uitzonderingen vind je hier.

Maatregelen aangescherpt: dit betekent het voor onze branche

De corona-regels zijn weer aangescherpt en we hebben voor je op een rijtje gezet wat dit voor onze branche betekent, in ieder geval tot en met 4 december. Lees je mee?

Eigenlijk willen we niet meer kijken, maar gisteren zaten we dan toch met samengeknepen billen op de bank. Over evenementen was nog weinig uitgelekt dus was het dit keer weer extra spannend wat te verwachten. Resultaat:

Ten eerste geldt nog steeds het coronatoegangsbewijs (CTB) voor alle personen van 13 jaar en ouder. 13-jarigen wordt nog niet om een identiteitsbewijs gevraagd. Alle oudere anderen wel. Bij een meerdaags evenement moet het CTB steeds iedere 24 uur gecontroleerd worden. Medewerkers hoeven vooralsnog geen CTB te hebben.

Evenementen hebben doorgang tussen 6.00 uur en 18.00 uur. Uitzonderingen hierop zijn professionele sportwedstrijden zonder publiek en culturele locaties, zoals theaters, concertzalen en bioscopen. Deze locaties hebben geen opgelegde eindtijd. Wel moet hier de horeca vanaf 20.00 uur sluiten. Daarnaast geldt dat het mondkapje dragen verplicht is in publieke binnenruimtes waar geen CTB wordt gebruikt.

Vervolgens zijn vaste zitplaatsen verplicht, tenzij er sprake is van doorstroom. Het maximumaantal bezoekers is 1250 personen. Tegelijkertijd geldt bij binnen-evenementen zonder vaste zitplaats en maximumcapaciteit van 75%. Ten slotte is ticketing (ook bij gratis events) verplicht, net als registratie en de gezondheidscheck.

Wat er na 4 december zal gebeuren, wordt opnieuw in een persconferentie toegelicht.

Nieuwe tegemoetkoming voor de nacht

Het demissionaire kabinet presenteert een subsidie voor ondernemers in de nachtsector: de regeling Subsidie Vaste Lasten voor onder andere Nachtsluiting (VLN). De regeling wordt beschikbaar gesteld voor ondernemers die in het vierde kwartaal 50% minder omzet hebben dan in het vierde kwartaal van 2019.

Voorwaarde om voor de subsidie in aanmerking te komen is dat de ondernemer de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) in het tweede en derde kwartaal van 2021 kreeg. Vooralsnog wordt de regeling opengesteld in de tweede week van november. De overige voorwaarden om in aanmerking te komen, vind je hier.